BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
Home | Istoric | ASTRA | Paltinis | Fagaras | Rezervatii | Marginime | Muzee | Biserici | Centrul istoric | Distractii
>>Scoala germana  

Imparateasa Maria Theresia

Martin van Meytens cel Tanar
Stockholm, 1695  - 1770 , Viena

     
     Tabloul este pandant al celui care-l reprezinta pe Imparatul Franz I si a fost de asemenea mentionat prima data in catalogul din 1844, unde e atribuit lui Marin Meytens. Lucrarea, executata ca si pandanta sa in nota fastuoasa si cu ostentatia specifica portretului de curte, este caracteristica pentru stilul portretisticii aristocratice a lui Meytens si pentru gustul epocii.
     Imparateasa e reprezentata in tinuta de gala, intr-o costumatie bogata in matasuri, dantele, brocarturi si blanuri scumpe. Atitudinea plina de siguranta si gestica ampla dau portretului un accent oficial si impunator, de suveran important si puternic. Cromatica cu armonii de contraste luminoase in care e reprezentata Maria Theresia, apoi tonurile inchise ale fundalului (ce sugereaza un interior), reliefeaza pregnant prezenta imparatesei. Figura e fardata, intinerita, parul pudrat, vestimentatia incarcata de perle si bijuterii, de podoabe redate amanuntit. Alte detalii ale cadrului si chiar gesturile putin artificiale si ostentative ale personajului pun in evidenta titlurile imperiale, insemne ale puterii, coroanele si sceptrele de pe masa aurita din stanga.
     Astfel lucrarea in ansamblu capata o atmosfera festiva, insa, in ciuda netagaduitei asemanari pe care pictorul o dovedeste, figura augustului personaj pastreaza o nota conventionala, fara a dezvalui caracteristici personale sau trasaturi de caracter.
     Ca si in cazul portretului pandant al lui Franz I, acesta pare sa nu fi apartinut initial colectiei, de aceea nu apare in catalogul manuscris din 1800, iar dupa ce a fost considerat opera a lui Meytens, in catalogul din 1893 e incadrat la “scoala lui Meytens”, ramanand cu aceasta atribuire si in primul catalog rationat editat de M.Csaki in 1901. In catalogul lui Csaki din 1909 tabloul e reatribuit lui Meytens, iar lexiconul Thieme-Becker (vol.XXV, 1931), il mentioneaza ca opera de Meytens aflata la Muzeul Brukenthal.
     In studiul despre pictura austriaca din Colectia Brukenthal, I.Frunzetti si T.Jonescu (1959), comenteaza pe scurt lucrarea, afirmand pe Meytens ca autor. Tot ca panza executata de Meytens, Brigitta Lisholm il dateaza in jurul anului 1745, anul incoronarii lui Franz I de Lotharingia ca imparat alaturi de Maria Theresia. Lisholm comenteaza atent tabloul atat in studiul din 1962, cat si in monografia pe care o dedica lui Meytens in 1974. V. Muresan comenteaza portretul in studiul din 1977 (Revista muzeelor) si in cataloagele editate in Japonia in 1979 si 1995.
     
     
Home | Istoric | ASTRA | Paltinis | Fagaras | Rezervatii | Marginime | Muzee | Biserici | Centrul istoric | Distractii